AAFIYAT OLIVE HOUSE

AAFIYAT OLIVE HOUSE
"Sesungguhnya Allah S.W.T. menurunkan penyakit dan ubatnya dan menjadikan setiap penyakit pasti ada ubatnya. Maka, berubatlah kalian tapi jangan dengan yang HARAM."-(HR Abu Daud)

Thursday 25 June 2015

Quranic Food TIADA TARIKH LUPUT?



MENGAPAKAH MAKANAN DALAM AL-QURAN & AS-SUNNAH TIADA TARIKH LUPUT???

Hakikatnya, minyak Zaitun, buah Teen, buah Kurma, cuka buah, pati Delima, madu dan makanan sunnah yang lain tiada tarikh luput. Ini kerana, tarikh luput adalah salah satu syarat pemasaran mahupun SOP produk yang diletakkan untuk kelulusan kementerian. Oleh sebab itu, penjagaan kualiti produk makanan sunnah yang betul dan baik mampu menjaga khasiatnya yang sebenar walaupun telah lama. Tiada masalah untuk diamalkan selagi tidak mempunyai kesan bau busuk, basi, rosak dan sebagainya.

Expired date adalah penetapan oleh kementerian untuk semua produk makanan.
Untuk makanan basah yang dibungkus, amat perlu dititikberatkan kerana tempoh pengawetan berkaitan dengan tarikh luput. Manakala, untuk makanan kering yang dibungkus telah luput tarikhnya masih boleh diambil jika masih tiada fungus; bau dan rasa berubah. Ia seperti ikan kering, bilis, udang kering dan lain-lain.

JOM MENGAMALKAN QURANIC FOOD DALAM KEHIDUPAN HARIAN ANDA!

PERTANYAAN LANJUT KLIK http://aafiyat.wasap.my

JOM SIHAT WALAFIAT BERSAMA KAMI!

22 comments:

  1. Betul ya tuan pasal saya ada produk olive oil, sari cuka delima & pati delima asli yang terlepas pandang..tarikh tamat tempoh 2019

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul cik tapi syaratnya, pastikan produk tu belum dibuka lagi..ia masih terpeliharan khasiatnya..

      Delete
  2. Ya sama.. Saya pun ada minyak zaitun olive house dan madu terlepas tarikh luput. Dan saya masih simpan.. Tak ada kesan sampingan ke kalau consume

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Wan, jika masih belum dibuka..masih boleh amalkan lagi..In shaa Allah tiada kesan sampingan..cuma jika telah dibuka..khasiatnya sudah berkurangan dan teroksida..

      Delete
  3. tumpang tanya ya tuan, kalau minyak habbatus sauda yg tlg dibuka penutup.. dn dibuka pd 2019, dn skrng 2021. Jd klau amalkan jga, bole memudharatkn tak? dn minyak tu ditutup baik..
    mohon penjelasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tlg tu telah*

      Delete
    2. Tuan Airil Adli, saya mengambil contoh dari minyak habbatussauda Olive House. Jika telah dibuka penutupnya, sebaiknya amalan terbaik adalah 2 bulan kee bawah..atau paling lama pun 6 bulan ke bawah..

      Jika hampir 2 tahu dah dalam keadaan telah dibuka walaupun simpan dengan tudung tertutup, kualiti minyak telah menurun dan rendah serta semakin berkurangan khasiatnya..

      Boleh buat untuk urutan luar tiada masalah..
      In shaa Allah..

      Delete
    3. Sebaiknya tak perlu amalkan dah..kegunaan luaran sahaja..sebab sudah lama dari 2019 hingga 2021 dah

      Delete
  4. Sy ada pmz tak buka lagi tapi dah expired boleh konsum lagi ke

    ReplyDelete
  5. Kalau minyak habbatussauda yang belum buka tp dh 5 tahun boleh ke makan lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya masih boleh..In shaa Allah..tapi produk Olive House ke?jika produk lain saya tak pasti cara penghasilannya..

      Delete
  6. Saya ada biji habatus sauda yang telah tamat tempoh masih boleh di makan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika telah dibuka sebaiknya tak perlu makan lagi..dikhuatiri telah teroksida dan khasiat telah berkurangan.

      Delete
  7. Saya masih ada habatus sauda bentuk biji2, yg dibawa balik sepupu dari Lubnan semasa bertugas di sana lebih kurang 4 ke 5 tahun lepas rasanya. Saya simpan elok dalam bekas, tak terjejas pun. Masih boleh digunakan ke habatus sauda tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah jika cik masih simpan dalam keadaan yang elok boleh amalkan lagi..cuma mungkin khasiat telah berkurangan..

      Delete
  8. adakah olivie power up perlu dihabiskan dalam masa 3 bulan ? kalau lebih dari 4-5 bulan boleh makan lagi tak ? penutup sudah dibuka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaiknya tempoh paling ideal untuk diamalkan OLIVIE POWER UP ini ada kurang dari 2 bulan cik. Cumanya, jika lebih dari tempoh ini masih boleh diamalkan..ia akan rasa sedikit masin dam masam-masam disebabkan telah teroksida dengan udara..apapun khasiatnya masih ada cuma semakin berkurangan..sebaiknya makan dalam tempoh yang ideal dan fresh!..In shaa Allah

      Delete
  9. Sy ada olivie power up.. expired 6/2021.. msh blum dibuka..boleh makan lagi tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya masih boleh makan jika belum dibuka.. Bismillah

      Delete
  10. Saya ada buah kurma masih dalam kontina, belum dibuka, tarikh luput pada januari 2023, adakah masih selamat dimakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika organik dan tanpa gula tambahan dan tanpa pengawet.. masih boleh makan.. jika sebaliknya, elakkan..

      Delete